انواع و مراحل ارتودنسي دندان!

ارتودنسي از پشت دندان

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

انواع و مراحل ارتودنسي دندان!

۱۳ بازديد

انواع و مراحل ارتودنسي ، ارتودنسي روش درماني در دندانپزشكي است كه دندان هاي نامرتب و نامنظم را اصلاح مي كند. اين روش علاوه بر اصلاح دندان ها زيبايي خاصي هم به دندان ها مي دهد و از خرابي آنها نيز پيشگيري مي كند. دندان هاي نامرتب مي تواند باعث خرابي دندان ها شود.


مانده خوراكي ها در لاي دندان ها گير مي كند و پوسيدگي دندان ها را سبب مي شود. همچنين باعث اختلال در كار دستگاه گوارش و بقيه دستگاه هاي بدن مي گردد. البته گفتني است كه هر نامنظمي نياز به ارتودنسي ندارد، بلكه بايد دندانپزشك اين مورد را تشخيص بدهد و براي اصلاح نامنظمي هاي فك و دندان اقدام كند.

ارتودنسي دندان چيست؟

ارتودنسي دندان تكنيكي براي بهتر كردن عملكرد ظاهر و حالت دندان هاي شما است. ارتودنسي در لغت به معني مرتب كردن دندان ها است.
اگر دندان هاي شما به هر علتي (كوچك بودن فك يا كجي دندان) روي هم افتاده باشند و يا يكديگر تراز نباشند، جويدن يا گاز گرفتن با سختي انجام مي شود همينطور تميزي دندان هاي روي هم افتاده دشوارتر مي شود.
دندان هاي فاصله دار و ناهمتراز به زيبايي دندان ها و طرح لبخند شما نيز آسيب مي رسانند.
ارتودنسي دندان مي تواند حالت دندان هاي شما را تغيير دهد و نحوه قرارگيري دندان هاي شما را روي يكديگر اصلاح و فواصل بين فك و دندان هاي شما را ترميم نمايد.
همچنين ارتودنسي دندان مي تواند نارسايي هايي مربوط به دندان هاي فك فوقاني و نارسايي هايي مربوط به دندان هاي فك تحتاني را كه رشد نامتوازني دارند و به زيبايي و كاركرد دندان ها صدمه مي زننند را ترميم كند و دندان هاي عقب تر از فك تحتاني و دندان هاي جلوتر از فك فوقاني را هم سطح كند و دندان هاي بلند و كوتاه را در يك سطح قرار دهد.
با استفاده از انواع روش هاي ارتودنسي دندان، دندان ها در دهان به صورت درستي جاگذاري مي شوند و همينطور در ارتودنسي دندان بيمار علاوه بر عملكرد، شاهد بهتر شدن ظاهر دندان ها و زيبايي طرح لبخند خود نيز است.


انواع ارتودنسي

دستگاه هاي ارتودنسي به دو گروه ثابت و متحرك طبقه بندي مي‌ شوند: در ارتودنسي ثابت شخص نمي تواند وسايل كار گذاشته شده و متصل به دندان را از دهان بيرون بياورد.
اما در ارتودنسي متحرك شخص قادر است، هر زماني كه بخواهد اين براكت ها را از دهانش بيرون بياورد. از اين دو گروه، ارتودنسي ثابت بيشتر متداول است.
در زير انواع ارتودنسي دندان را به صورت مختصر توضيح داده ايم.


ارتودنسي ثابت

در ارتودنسي ثابت از براكت هاي سراميكي يا فلزي ريزي براي درمان دندان هاي نامنظم استفاده مي كنند.
هر يك از انواع براكت ها به يك دندان مي چسبند و با سيم هاي نازكي به يكديگر متصل مي شوند، بعد توسط يك حلقه كش مانند در ناحيه موردنظر محكم مي گردند. با گذشت زمان سيم ها جهت منظم كردن دندان ها و ترميم محل فك براكت ها تنظيم مي شوند. در ارتودنسي ثابت، دندان تمام نواحي ثابت مي ماند يعني شخص نمي تواند وسايل كار گذاشته شده و متصل به دندان را از دهان بيرون بياورد.
با ارتودنسي ثابت ترميم دندان ها به آساني انجام شده و از مزاياي ارتودنسي ثابت، نبودن هيچ صفحه پلاستيكي در سقف دهان است كه حرف زدن و غذا خوردن بيمار را راحت تر و آسان تر مي كند.


ارتودنسي متحرك

در ارتودنسي متحرك شخص قادر است، هر زماني كه بخواهد براكت ها را از دهانش بيرون بياورد و دوباره آنها را در محل موردنظر نصب كند. پس تاثير مطلوب ارتودنسي متحرك نياز به مشاركت بيمار و دندانپزشك دارد. از ارتودنسي متحرك براي ترميم فك و ترميم جزئي دندان ها استفاده مي كنند.
دستگاه ارتودنسي متحرك را مي توان فقط براي فك فوقاني نصب كرد يا براي هر دو فك فوقاني و تحتاني اجرا كرد. دستگاه ارتودنسي متحرك از يك صفحه پلاستيكي با سيم همراه تشكيل شده كه دندان را با نيرويي كاملا آرام و رفته رفته جابه جا مي كند.


ارتودنسي نامرئي

به غير از اين دو ارتودنسي ثابت و متحرك، به تازگي روش ديگري نيز به انواع ارتودنسي اضافه شده است كه با نام ارتودنسي نامرئي شناخته مي شود. در اين روش مواد پلاستيكي شفاف و سخت براي منظم كردن دندان ها به كار مي رود و چون از پلاستيك نامرئي استفاده مي كنند، در دهان چيزي ديده نمي شود.


ارتودنسي نامرئي جزئي از ارتودنسي متحرك است كه راحت و پنهان بوده و در زمان درمان هم مشكلي براي لبخند شما ايجاد نمي كند. پلاك‌ هاي شفاف ارتودنسي نامرئي با استفاده از فناوري عكسبرداري كامپيوتري سه بعدي ايجاد مي شوند و عملكرد و كارآيي آن در منظم كردن دندان ها توسط متخصصان دندانپزشكي ثابت شده است.
ارتودنسي نامرئي بدون نياز به سيم كشي و بريج دندان، دندان‌ هايي منظم و لبخندي زيبا را براي شما به ارمغان مي آورد. متخصصان داشتن شرايط بيمار براي ارتودنسي نامرئي را در يك جلسه مشاوره ارزيابي مي كنند و اگر فرد براي اين روش درماني مناسب باشد ارتودنسي نامرئي را بر روي دندان هاي وي اجرا مي كنند.
براي اطلاع درباره ارتودنسي نامرئي براي نوجوانان و بزرگسالان يا براي پيدا كردن جوابي براي سوالات خود در اين باره با ما در ارتباط باشيد.


ارتودنسي ديمون

در ارتودنسي ديمون از براكت هاي ديمون كمك مي گيرند. براكت هاي ديمون وسايلي مي باشند كه به صورت اتوماتيك، باز و بسته مي شوند و در همان ناحيه براكت هاي فلزي قديمي تعبيه مي شوند.
برعكس براكت هاي قديمي كه بايد مرتب تنظيم و محكم شوند، براكت هاي ديمون از يك سازوكار كشومانندي تشكيل شده اند كه در آن سيم به براكت اتصال مي يابد و همزمان با تراز شدن دندان ها، براكت هاي ديمون نيز به طور عادي جابه جا مي شوند.
اين امكان باعث آسايش بيشتر، ظاهر زيباتر بيمار و گرفتن نتيجه مطلوب تر در زمان كمتري مي شود.
براكت هاي ديمون از تكنيك هاي گوناگوني براي جا به جايي دندان ها به محل مناسب شان استفاده مي كنند. اين براكت ها به وسيله سيم حافظه اي كه در درون شان تعبيه مي شود فشار كمي به دندان مي آورند كه بيمار احساس راحتي بيشتري مي كند. بعد از تعبيه، اين براكت ها براي جابه جايي تدريجي دندان ها تنظيم مي شوند.
اين روند درماني داراي فشار كمتري در مقايسه با براكت هاي قديمي است كه نياز به ترميم هاي مكمل بعدي مثل كشيدن دندان و افزايش كام را منتفي مي كند.


ارتودنسي فانكشنال

در ارتودنسي فانكشنال از پلاك هاي فانكشنال كمك مي گيرند. دستگاه هاي فانكشنال نوعي پلاك مي باشند كه ناهماهنگي هاي سطح ۲ و سطح ۳ را ترميم مي كنند. ناهماهنگي هاي سطح ۲ جزء ناهماهنگي هاي فكي هستند كه در آن دندان هاي فوقاني جلوتر از دندان هاي تحتاني قرار مي گيرد.
پلاك هاي فانكشنال مي تواند متحرك يا ثابت باشد كه نوع متحرك آن طرفدار و كاربرد بيشتري دارد.
رايج ترين دستگاه هاي فانكشنال متحرك از اجزاء فوقاني و تحتاني جدا جدا تشكيل شده اند كه مي توانند فك پايين را در يك حالت بهتر و جلوتر بگذارند.
انواع ديگر ابزارهاي فانكشنال وجود دارند كه فقط از يك بخش ساخته شده است. البته ممكن است امكان هماهنگي كمتري با دندان ها پيدا كنند.


ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي لينگوال يك تكنيك ترميمي دندان است كه در آن ابزارهاي ارتودنسي دندان (براكت، سيم و الاستيك) در دندان هاي عقب دهان (سمت زبان) كار گذاشته مي شود.
براكت هاي لينگوال به دليل محل نصب شان، براكت داخلي هم خوانده مي شوند برعكس براكت هاي عادي كه در بخش خارجي دندان ها گذاشته مي شوند.
با وجود اينكه محل قرارگيري ارتودنسي لينگوال در مقايسه با ارتودنسي ثابت كاملا عكس است، ولي هر دوي آنها از لحاظ سخت افزار و اصول ارتودنسي داراي شباهت هاي زيادي هستند.


كدام نوع درماني ارتودنسي بهتر است

بايد بگوييم كه هر يك از روش هاي ارتودنسي مورد خاص تجويزي خودش را دارد و با صلاحديد دنداپزشك با توجه به دندان هاي شخص مراجعه كننده اعمال مي شود.
ارتودنسي متحرك براي بيمارهاي زير ۱۲ تا ۱۴ ساله مناسب تر است. چون ساختمان استخواني فك در اين سن زياد تثبيت نشده است، روش ارتودنسي متحرك تاثير بدي در آن نمي گذارد. براي بقيه بيمارها و افراد سن بالا روش ارتودنسي ثابت مناسب است و با اين روش دندان ها به صورت ثابت و مرتب تر در فك جايگيري مي كنند.



آيا ارتودنسي درد دارد؟

در برخي از بيمارها وضعيت درماني حادي وجود دارد اينگونه بيمارها بايد تحت درمان جدي دندانپزشكي قرار بگيرند و در مرحله دوم اگر نيازي به ارتودنسي بود از آن استفاده كنند.
ولي با كمال تاسف بسياري از بيمارها به خاطر درد ناشي از درمان جدي دندانپزشكي از اينكار خودداري مي كنند ولي بايد بدانند كه بعد از اينكه بريس تنظيم شد درد دندان بعد از مدتي از بين مي رود و اگر بيمار بعد از روز نخست درمان دردي احساس كند پزشك مي تواند مسكن مجاز براي كاهش درد تجويز كند.


مدت زمان ارتودنسي دندان

اين زمان براي همه بيمارها به يك اندازه نمي باشد و به مولفه هاي گوناگوني وابسته است. اما با توجه به ميزان نامنظم بودن دندان ها، سن و وضعيت جسمي و توانايي بدن بيمار اين مدت زمان مي تواند تغيير كند. هر چقدر سن فرد بيشتر باشد دوره درمان ارتودنسي نيز بيشتر خواهد شد.


چه سني براي ارتودنسي بهتر است؟

در هر سني مي توان ارتودنسي را انجام داد. اما مدت زمان به ميزان ناهنجاري دندان هاي بيمار وابسته است. تشخيص ناهنجاري دندان ها در موقع درمان خيلي مهم است. هر چه بيمار كم سن تر باشد درمانش آسان تر و زمان درمانش كمتر، و موفقيت درماني بالاست. ولي بيمارهايي كه از ناحيه فك مشكل دارند بايد حتما در زمان پيش از رسيدن به بلوغ سني معاينه و درمان شوند.


عوارض ارتودنسي

عوارض ارتودنسي در وهله اول مربوط به بهداشت شخصي است. اگر بيمار به بهداشت دهان و دندان خود اهميت ندهد دندان هاي او با پوسيدگي رو به رو خواهند شد.
حفظ دندان هاي ارتودنسي شده منوط به رعايت بهداشت آنها است و حتي بيشتر از زمان قبل از ارتودنسي نياز به مراقبت و توجه دارند.
عارضه ديگر ارتودنسي مربوط به انتخاب متخصص ارتودنسي است. شما هر چقدر در انتخاب متخصص ارتودنسي خود دقت كنيد، درمان بهتري را دريافت خواهيد كرد و منظم بودن دندان هاي شما اصولي تر انجام خواهد شد. درمان ارتودنسي بايد به وسيله يك متخصص ارتودنسي (ارتودنتيست) انجام شود اين در صورتي است كه برخي از دندانپزشك ها اقدام به درمان ارتودنسي با هزينه كمتري مي كنند در حالي كه هيچ تخصصي در اين زمينه ندارند. اگر ارتودنسي به صورت تجربي و غيرعلمي انجام شود احتمال ايجاد عارضه هايي بعد از درمان وجود دارد.


از ديگر عوارض ارتودنسي، بازگشت دوباره مشكل دندان ها بعد از ارتودنسي است، اگر بيمار توصيه هاي متخصص ارتودنسي را مو به مو رعايت نكند و اقدامات لازم را بعد از بيرون آوردن دستگاه ارتودنسي از دهان خود انجام ندهد احتمال ايجاد عارضه وجود دارد. بيمار بايد پلاك هاي متحرك نگهدارنده را بعد از درمان ثابت به صورت مرتب استفاده كند تا زماني كه مشكل به صورت كامل از بين برود.


هزينه ارتودنسي چقدر است؟

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره قيمت انواع مختلف ارتودنسي مي توانيد به كلينيك داندانپرشكي دندون طلا مراجعه كنيد و بعد از معاينه دقيق و مشاوره هاي لازم درباره قيمت ارتودنسي به توافق برسيد.
بهترين روش براي دانستن هزينه ارتودنسي مراجعه حضوري به كلينيك دندانپزشكي است. شما در مراجعه حضوري مي توانيد قيمت دقيق هر يك از ارتودنسي ها را بدانيد و از ارتودنسي اقساطي نيز برخوردار باشيد كه هزينه به سه بخش قسمت مي شود و يك بخش در اول دوره درماني و دو بخش ديگر به صورت قسطي در مدت زمان درمان از شما دريافت مي شود. شما نبايد به هيچ نحوي نگران هزينه هاي ارتودنسي باشيد. در كلينيك دندانپزشكي دندون طلا شرايط ارتودنسي در ساده ترين شكل انجام مي شود.


با توجه به اينكه تجهيزات و دستگاه هاي مورد استفاده در ارتودنسي دندان وارداتي مي باشند، هزينه آنها با ارز روز حساب مي شوند، متخصص ارتودنسي شما هزينه ارتودنسي را مطابق با آخرين نوسانات ارز در مدت زمان درمان محاسبه مي نمايد و هزينه قطعي را به شما اعلام مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.