پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

پيش از درمان ارتودنسي چه اقداماتي را بايد انجام دهيم؟

۱۲ بازديد

پيش از انجام هر نوع درماني كه مانند ارتودنسي نياز به مدت زمان طولاني دارد، نياز است بيمار اقداماتي انجام دهد. زيرا ممكن است پشيماني در طي درمان ديگر فايده‌اي نداشته باشد و فرد بايد تا پايان راه را برود.

يكي از مهم‌ترين كارهايي كه بيمار بايد انجام دهد، انتخاب يك دندانپزشك است كه متخصص ارتودنسي باشد، به دليل اين كه انجام ارتودنسي با نتايج مطلوب نياز به تخصص دارد. يعني دندانپزشك بايد ارتودنتيست باشد و دوره‌هاي علمي لازم براي اين تخصص را گذرانده باشد.

 

آشنايي با اقدامات لازم پيش از درمان ارتودنسي
ارتودنتيست پيش از هر اقدامي بايد بيمار را از تمام مراحل درمان و عوارض آن آگاه سازد. براي ارتودنسي، ارتودنتيست براي هر فرد يك طرح درمان منحصر به فرد در نظر مي‌گيرد و هر فرد بسته به مشكلاتي كه دارد درمان مربوط به خود را خواهد داشت. در برخي از طرح‌ها نياز به كشيدن دندان وجود دارد كه توسط متخصص تشخيص داده مي‌شود. يا ممكن است فرد به جراحي نياز داشته باشد كه باز هم متخصص در صورت نياز درباره آن تصميم نهايي را خواهد گرفت.


پيش از اين كه ارتودنتيست دست به انجام كاري بزند بايد از سلامت دندان‌ها و لثه‌ها مطمئن شود، زيرا دندان‌ها بايد تحمل پذيرش وسايل ارتودنسي را داشته باشند. به طور قطع، پوسيدگي‌ها و خرابي‌ها بايد ترميم و اصلاح شوند، اما درمان‌هايي مانند روكش دندان، گذاشتن پروتز و ايمپلنت بايد به پس از ارتودنسي موكول شود.


افرادي كه مي‌خواهند براي ارتودنسي اقدام كنند بايد از كشيدن سيگار در اين دوره خودداري نمايند. براي اين كه ارتودنتيست بتواند طرح درمان مورد نظر را براي بيمار داشته باشد بايد عكس راديوگرافي از دندان‌ها گرفته شود و در مواردي حتي نياز است كه مدل‌هاي گچي از آن تهيه شود.
يكي ديگر از كارهايي كه در صورت لازم بيمار بايد انجام دهد و توسط ارتودنتيست تشخيص داده مي‌شود جرم گيري دندان‌ها است. دندانپزشك بايد به طور كامل به بيمار توضيح دهد كه در طي درمان ارتودنسي فرد به رعايت بهداشت دهان و دندان خود بيش از گذشته بايد توجه داشته باشد و نحوه درست مسواك زدن، استفاده از نخ دندان با وجود براكت‌ها روي دندان‌ها و همچنين دهان‌ شويه‌ها را براي او شرح دهد.


اگر لثه‌هاي فرد دچار مشكل خون ريزي هستند اين مشكل بايد پيش از هر اقدامي درمان شود و نبايد به بعد از درمان ارتودنسي موكول شود. همان طور كه گفتيم ممكن است ارتودنتيست تشخيص دهد كه دندان اضافي در فك بيمار وجود دارد كه با صلاح ديد خود آن را خواهد كشيد يا در دهان نگه خواهد داشت.


به ارتودنتيست خود اعتماد كنيد
بعد از اين كه ارتودنتيست متخصص را پيدا كرديد به تمام درمان‌هاي مورد نظر براي شما اعتماد كنيد. به طور قطع در يك هفته اول بعد از قرار دادن براكت‌ها بايد خودتان را براي درد حاصل از فشار براكت‌ها آماده كنيد. ارتودنتيست شما را از اين درد پيشاپيش آگاه خواهد كرد و مسكن‌هاي لازم را به شما خواهد داد.
يكي از اهداف مهم ارتودنسي دست يافتن به زيبايي است، اما اختلالات شديدتر فكين و دندان‌ها نيز با اين درمان قابل درمان خواهند بود. دندان‌ها پس از اين شيوه عملكرد بهتري در جويدن خواهند داشت. همچنين، وقتي دندان‌ها منظم باشند دسترسي فرد براي تميز كردن آنها بيشتر خواهد بود.
در برخي موارد مانند دندان‌هاي بيرون زده از دهان و اختلالات ديگر، به طور قطع اگر با درمان ارتودنسي قابل درمان نباشد ارتودنتيست شما را در جريان آن قرار خواهد داد.
همه مي‌دانيم كه سن مناسب براي انجام ارتودنسي زماني است كه تازه دندان‌هاي دائمي رشد كرده‌اند، اما هرگز براي انجام ارتودنسي و رسيدن به زيبايي و رفع اختلالات دير نيست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.