شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

اگر دندان هاي شما نياز به ارتودنسي دارد، بخوانيد!

۱۴ بازديد

ارتودنسي دندان روشي براي بهبود عملكرد وضعيت و ظاهر دندان ها مي باشد.
ارتودنسي در لغت به معني رديف كردن دندان ها است اگر دندان ها به هر دليل (كوچك بودن فك يا كجي دندان) روي هم افتاده باشند و يا هم تراز نباشند ، جويدن يا گاز گرفتن با دشواري صورت مي گيرد همچنين نظافت دندان هاي روي هم قرار گرفته با سختي زيادي همراه است.
دندان هاي با فاصله و غير هم تراز نيز از نظر زيبايي و عملكرد هم مشكلات خاص خود را دارند.

نقش دندان ها و ارتودنسي دندان

مهم ترين نقش دندانها در جويدن و خرد كردن مواد غذايي است كه اينكار باعث مي شود تركيب مواد غذايي با بزاق بهتر و سريعتر انجام شود . از ديگر وظائف دندان ها تلفظ درست كلمات است. دندان ها همچنين نقش بسزايي در زيبايي چهره و زيبايي لبخند دارند. دندان هاي سالم و زيبا باعث اعتماد به نفس و سلامت روحي و رواني فرد مي گردد.
 
اصلي ترين وظايف ارتودنسي چيست؟

تغيير موقعيت و مرتب كردن دندان هاي روي هم قرار گرفته به دليل فك كوچك و يا باز بودن فاصله بين دندان ها بخاطر بزرگ بودن فك توسط ارتودنسي دندان انجام مي شود.


رفع ناهنجاري هاي فك با ارتودنسي دندان

عقب بودن دندان هاي فك پايين كه در اين صورت دندان هاي فك بالا بيشتر از حد معمول رشد كرده كه همان ناهنجاري فكي كلاس ۲ مي باشد و گذشته از ظاهر نازيبا عملكرد دندان ها را نيز با مشكل مواجه مي كند.
جلو بودن فك پايين كه در اين حالت دندان هاي فك پايين قدري جلوتر از دندان هاي فك بالا است. كه همان ناهنجاري فكي كلاس ۳ مي باشد. رديف و هم سطح كردن دندان هاي بلند و كوتاه از اصلي ترين وظايف ارتودنسي است.
با بهره گيري از انواع روشهاي ارتودنسي دندان نحوه قرار گيري دندان ها در دهان به صورت صحيح انجام گرفته همچنين در ارتودنسي دندان بيمارعلاوه بر عملكرد، شاهد بهبود ظاهر دندان ها و زيبايي لبخند نيز مي شود.


ارتودنسي فاصله دنداني چيست؟

فاصله دنداني كه به طور طبيعي به اندازه يك نخ دندان رد كردن فضا داشته باشد ازنظر زيبايي كاملا قابل قبول است. اما در برخي افراد اين فاصله بيشتر از يك ميليمتر و گاهي تا ده ميليمتر هم مي رسد.


علت فاصله دنداني چيست؟

در اغلب مشاهدات علت فاصله دنداني ژنتيك گزارش شده است.
مثلا فردي ژن دندان هاي كوچك را از يكي از والدين و ژن فك بزرگ را از يكي ديگر از والدين به ارث برده است. به طور قطع در اين فرد فضاي زيادي براي دندان ها وجود دارد و دندان ها از هم فاصله غير طبيعي دارند .
از دلائل ديگر فاصله دنداني مي توان به بيماري هاي لثه و نسوج نگه دارنده دندان ها و نداشتن بعضي از دندان هاي انتهايي نيز اشاره كرد. البته متخصص ارتودنسي شما قبل از بستن فاصله بين دندان ها اقدام به جلوگيري از پيشرفت بيماري لثه  و معالجه آن خواهد كرد.
عادات بد و نامناسب مانند استفاده از خلال دندان به جاي نخ دندان و يا ناخن زدن در بين فواصل دندان ها باعث باز شدن بيش از حد فاصله قابل قبول دنداني مي شود.


فاصله دنداني را چگونه مي توان از بين برد؟

براي از بين بردن فاصله دنداني متخصصين ارتودنسي چند راه پيشنهاد مي كنند در اين مقاله ما به چند ين راه تاييد شده و پر كاربرد اشاره مي كنيم.


نزديك كردن دندان ها با ارتودنسي

راه اول كه پرطرفدار ترين راه انتخابي در بين مراجعين به مطب متخصص ارتودنسي است استفاده از ارتودنسي يا به هم نزديك كردن دندان ها به وسيله حركت دادن آنها مي باشد.
مزيت اين روش نسبت به روش هاي ديگر كه در آ ن دندان تراش مي خورد اين است كه از دندان بيمار هيچ بافتي كاسته نمي شود و نتيجه كار كاملا قابل پيش بيني است و با وجود طولاني بودن زمان در انتها رضايت بيمار را در بر دارد.


پر كردن دندان ها با كامپازيت

در صورتي كه بيمار باانجام ارتودنسي موافق نباشد ميتوان فضا هاي خالي بين دندان ها را با تراش از قسمت كنار دندان و اضافه كردن به دندان كناري پر كرد. استفاده از اين روش در صورتي امكان پذير است كه فاصله بين دو دندان خيلي زياد نباشد.


لامينت چيني

براي بستن فاصله بين دنداني مي توان از روش هاي لابراتواري نيز كمك گرفت. به اين ترتيب كه يك سطح دندان در مطب تراش مي خورد سپس از دندان تراش خورده  قالب تهيه مي شود و به لابراتوار داده مي شود تا پوشش چيني هم رنگ با دندان هاي مجاور به ما بدهند.
اين روش مناسب براي بيماراني در نظر گرفته شده است كه فاصله بين دندان هاي آنها نامساوي است .
 
از روش هاي ديگر استفاده از لامينت چيني ،ونيرهاي كامپوزيتي با لامينيت پرسلن است كه براي اتمام كار پس از ارتودنسي استفاده مي شود.
در موارد بسيار شديد از بريج، پل و ايمپلنت براي گذاشتن يك دندان ديگر در بين فاصله زياد بين دنداني مي توان بهره برد.


تا چه سني مي توان از ارتودنسي استفاده كرد؟

اگر شما داراي پايه فك خوب و فاصله دنداني كم هستيد شايد بدون اغراق بتوان گفت كه ارتودنسي هيچ گونه محدوديت سني ندارد.
امروزه براكت ها و گيره هاي سراميكي هم رنگ دندان به بازار آمده تا بيماران از نظر ظاهري با مشكلي مواجه نشوند. همچنين مي توان از ارتودنسي نامرئي استفاده كرد. البته هزينه ارتودنسي نامرئي معمولا بيشتر است.


 
بستن فاصله دنداني به روش باندينگ

اين روش يكي از روش هاي ساده سريع و ارزان است. در اين روش پس از تميز كردن دندان ها با خمير هاي مخصوص از يك صمغ همرنگ دندان استفاده مي شود كه به قسمت هاي لازم اضافه مي شود. سپس دندانپزشك شما آنها را فرم داده و با كمك نور ماورائ بنفش صمغ سفت و محكم شده و به دندان ها مي چسبد در اين روش دندان ها تراش نمي خورند.


روكش كردن

يكي ديگر از راه هاي بستن فواصل بين دنداني استفاده از روكش است. اين روش در مورد دندان هايي كه شديدا تخريب شده اند و يا از قبل روكش داشته اند استفاده مي شود.


حل مشكلات بهداشت دهان قبل از ارتودنسي

متخصصين ارتودنسي ترجيح مي دهند كه همه مشكلات دهان و دندان قبل از نصب پلاكت ها روي دندان ها برطرف شده باشد تا ارتودنسي دندان ها راحت تر انجام شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.