جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

نكات مهم درباره ارتودنسي كه شايد ندانيد

۱۱ بازديد

نكات مهم درباره ارتودنسي كه شايد ندانيد
ارتودنسي درماني مختص دوران نوجواني نيست و بسياري از بزرگسالان نيز حتي در سنين بالا از اين درمان بهره مند مي شوند.پس بهتر است ابتدا كمي در مورد دندان ها توضيح دهيم. دندان ها در بسياري از افراد در زاويه درست و فاصله مناسب از هم رويش نمي كنند. در بعضي افراد دندان ها ممكن است خيلي نزديك به هم يا روي هم رويش پيدا كنند و بدين ترتيب نامرتب و شلوغ خواهند بود.

نكته بعدي به تفاوت سايز فك و دندان ها برمي گردد، يعني امكان دارد فك كوچك بوده ولي دندان ها بزرگ باشند كه دراين صورت دندان ها شلوغ به نظر مي رسند. برعكس اين حالت هم باعث مي شود، بين دندان ها فاصله ايجاد شود.

درمواردي مانند، افتادن و از دست دادن زود هنگام دندان هاي شيري يا دائمي، برخي از انواع مشكلات پزشكي، تصادف و عاداتي مثل مكيدن شصت دست و... هم مي تواند منجر به بروز اين اختلالات شود. در آخر اينكه افراد زيادي كه دچار نامرتبي دندان هستند گاهي با ظاهر خود مشكل دارند. ارتودنسي به آنها كمك مي كند لبخند زيباتري داشته باشند.

 

ارتودنسي چيست؟

ارتودنسي علم تصحيح روابط نامناسب فك و دندان و جفت و رديف كردن دندان هاي نامنظم است. درنهايت، با انجام ارتودنسي مشكلات مربوط به نظم، ترتيب و قرارگيري دندان ها در فك برطرف شده و فرد مي تواند با كيفيت بهتري غذا بخورد و از زيبايي بيشتري هنگام صحبت كردن و لبخند زدن برخوردار باشد.

 

بهترين زمان ارتودنسي چه زماني است؟

زماني كه ساختمان هاي صورت در حال رشد هستند، ارتودنسي راحت تر و ساده تر انجام مي شود و در زمان كمتري موفقيت بالاتري خواهد داشت.

سن مناسب در دخترها قبل از ۱۳ سالگي و در پسرها قبل از ۱۵ سالگي است. اگر اين زمان سپري شود تصحيح روابط به زمان و انرژي بيشتري نياز دارد. البته در سنين بالا تر، بيشترين هدف درمان، مرتب كردن دندان ها و در سنين پايين تر بيشترين هدف درمان، رفع اختلالات فكي و تغيير چهره است.

سن بيمار از اين نظر اهميت دارد كه به ما نشان مي دهد چه امكاناتي براي درمان در اختيار داريم. آيا زماني براي پيش درماني در اختيارمان است يا خير؟ يا اصلا چنين درمان هايي ضروري است؟ آيا از فاكتور رشد مي توان كمك گرفت يا خير؟ تمام جواب ها به سن بيمار ختم مي شود؛ به همين دليل بيماران را از نظر سني دسته بندي مي كنيم. البته فراموش نكنيد كه تا زماني كه دندان در دهان است مي توان اين درمان را انجام داد و به قول معروف هيچ وقت دير نيست.

 

دوره درمان ارتودنسي چند سال است؟

درمان به طورمعمول حدودا يك سال ونيم تا ۲سال و نيم طول مي كشد، البته به دنبال آن براي حفظ روابط بين دنداني بايد تا مدتي از پلاك نگهدارنده استفاده كرد. همانطور كه گفته شد، مدت و زمان بستگي به نوع درمان و سن بيمار هم دارد.


درمان هاي ارتودنسي به چند صورت است؟
به ۲صورت: ۱. متحرك ۲. ثابت
روش متحرك به طور معمول براي دختران از ۹ تا ۱۰ سالگي و براي پسران از ۱۰ تا ۱۱ سالگي مناسب است. همچنين درمان از طريق روش ثابت براي دختران ۱۲ تا ۱۳ سالگي(به بعد) و براي پسران ۱۲ تا ۱۴ سالگي(به بعد) انجام مي شود.


ارتودنسي متحرك چيست؟
از فك بالا و پايين بيمار قالب گرفته شده و پلاك بالا و پايين ساخته مي شود. اين روش مزيت هاي خاص خود را دارد؛ از جمله بيمار مي تواند هنگام غذا خوردن آن را از دهانش بيرون آورده و بعد از استفاده ازمسواك و نخ دندان دوباره در دهانش بگذارد. اين روش براي افرادي كه سن كمتري دارند بهتر است، زيرا علاوه بر مشكلات دنداني، مي تواند ناهنجاري هاي استخواني فك ها را نيز رفع كند ولي در انجام حركات دنداني محدوديت دارد.

 

كدام نوع درمان ارجحيت دارد؟

هر كدام از اين روش هاي درماني موارد تجويز خاص خود را دارد. روش متحرك بيشتر براي بيماران زير ۱۲ ۱۴ سال كاربرد دارد و بعد از آن به دليل تثبيت نسبي ساختمان هاي استخواني فك ها عملا روش ارتودنسي متحرك تاثير زيادي دربر نخواهد داشت. براي بيماراني كه بالاتر از اين سن هستند معمولا درمان ثابت تجويز مي شود تا دندان ها در وضعيتي منظم تر در فك قرار گيرند.

اگر در سنين بالا نياز به تصحيح وضعيت استخوان فك ها وجود داشته باشد (كه در بسياري از موارد در سنين پايين تر با درمان هاي معمولي و ارزان تر، ارتودنسي متحرك درمان پذير هستند). علاوه بر درمان ارتودنسي ثابت، جراحي فك نيز مد نظر قرار مي گيرد كه توسط متخصص جراحي دهان و فك و صورت انجام مي شود.


ارتودنسي ثابت چيست؟
دراين نوع ارتودنسي اجزاي كوچكي به نام «براكت» توسط مواد دندانپزشكي روي سطح دندان چسبانده مي شود و بدون اينكه به دندان آسيبي برساند، توسط سيم ها و كش هايي مخصوص، دندان ها به سمت مورد نظر سوق داده مي شود. در اين روش همه اين اجزا ثابت بوده و بيمار نمي تواند به صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج كند. اين روش معمولا براي درمان هاي دنداني قابل اجراست، زيرا علاوه بر حركت دادن دندان ها، ريشه هاي آنها را هم حركت مي دهد، بنابراين ارتودنتيست كنترل بيشتري روي دندان ها دارد.


عوارض ارتودنسي چيست؟
بيماراني كه متقاضي درمان ارتودنسي هستند بايد بهداشت بسيارخوبي داشته باشند، چون در شرايط قرارگيري پلاك هاي متحرك و به خصوص براكت و سيم هاي ثابت رعايت بهداشت دهان مشكل تر مي شود و اگر بيمار دقت و تمركز كافي در رعايت بهداشت خود نداشته باشد، دندان ها زير براكت و سيم هاي ارتودنسي به سرعت دچار پوسيدگي مي شوند.

مشكل بعدي احتمال برگشت درمان است. به اصطلاح «برگشت» بخشي جدايي ناپذير از درمان ارتودنسي است. اين وضعيت درصورتي كه بيمار دستور متخصص را براي استفاده منظم از پلاك هاي نگهدارنده بعد از درمان ثابت ناديده بگيرد يا در بيماراني كه توسط دندانپزشك غيرمتخصص ارتودنسي درمان شده اند، مشاهده مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.