سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

بهترين متخصص ارتودنسي در تهران(حتما بخوانيد)

۱۴ بازديد

كاربرد ارتودنسي امروزه تنها به مرتب و صاف كردن دندان‌ها محدود نمي‌شود. خلق لبخندي زيبا نيازمند تلاش و دقتي شايان توجه به جزيياتي است كه مسائلي بسيار گسترده‌تر از مرتب بودن دندان‌ها را دربرمي‌گيرد. علاقه‌مندي و دغدغه دكتر فتحيان تنها به منظم كردن دندان‌ها محدود نمي‌شود، بلكه به ايجاد لبخندي زيبا نيز معطوف مي‌شود كه اعتماد به نفس، شادي، جذابيت و رضايت بيشتري را به ارمغان مي‌آورد و حتي مي‌تواند براي كودكان و بزرگسالان مفرح نيز باشد. دكتر فتحيان از صميم قلب معتقد است كه با درمان ارتودنسي مي‌توان مزايا و فرصت‌هايي با ماندگاري بالا را براي بيمار خلق كرد.

انتخاب يك دكتر متخصص ارتودنسي ماهر و باتجربه تصميمي بسيار مهم است، چرا كه زيبايي لبخند و سلامت كلي دهان و دندان در گرو گزينش بهترين دكتر ارتودنسي براي سيم كشي دندان است كه جز از طريق صرف زمان و جستجوي دقيق ممكن نيست. بنابراين بايد پيش از اتخاذ هر گونه تصميم در مورد اين تخصص و مزاياي مادام العمر آن اطلاع كافي كسب كنيد.در گذشته انتخاب دكتر متخصص ارتودنسي مجرب كار نسبتاً ساده‌اي بود. دندانپزشك عمومي، احتمالاً همان پزشكي كه توصيه به انجام ارتودنسي خوب و مرتب كردن دندان‌ها مي‌كرد، متخصصي را معرفي مي‎نمود. اما امروزه با توجه به تنوع روزافزون عمل‌هاي مرتب كردن دندان‌ها و مواجهه با غيرمتخصصاني كه ادعاي آگاهي از روش‌هاي ارتودنسي دندان را دارند، انتخاب دكتر متخصص مناسب مي‌تواند واقعاً گيج كننده باشد. 

با توجه به اين مسائل سعي مي‌كنيم در اين مقاله راهنمايي‌هاي مفيدي را براي انتخاب بهترين متخصص ارتودنسي سريع ارائه دهيم. ارتودنسي سريع يكي از راهكارهاي نوين ارتودنسي است كه در مقايسه با سيم كشي دندان معمول قديمي دستيابي به اهداف يكسان را در زمان بسيار كمتر ممكن مي‌سازد. ارتودنسي سريع در ميان بزرگسالان به محبوبيت زيادي دست يافته است، چرا كه به كمك اين روش مي‌توان دندان‌ها را نه طي چندين سال بلكه فقط ظرف چند ماه مرتب نمود.


تفاوت ارتودنتيست(متخصص ارتودنسي) با دندانپزشك

دكتر متخصص ارتودنسي(ارتودنتيست) دندانپزشك داراي مجوزي است كه پس از فارغ التحصيل شدن از دانشكده دندانپزشكي در دانشگاه يا مركز پزشكي معتبر وابسته به انجمن دندانپزشكي در زمينه اصلاح هر گونه اختلال فكي ـ دنداني يا مال اكلوژن (نامناسب بودن بايت يا نازيبا بودن لبخند) از دو تا سه سال آموزش جامع برخوردار مي‌گردد. رقابت زيادي بين دانشجويان براي انتخاب اين تخصص وجود دارد، دانشجويان پذيرفته شده در دوره رزيدنتي فوق تخصص معمولاً از دانشجويان ممتاز دوره خود هستند. رزيدنت‌هاي ارتودنسي دست‌كم ۸ ساعت از ۵ روز هفته را در مدتي ۲۴ تا ۳۶ ماهه به يادگيري تشخيص و درمان مسائل مختلفي مي‌پردازند كه از فضاي كوچك قابل اصلاح با پلاك ارتودنسي ساده تا مشكلات بسيار پيچيده‌اي، مانند آندربايت شديد، را دربر مي‌گيرد كه درمان آن ۳ تا ۴ سال زمان مي‌برد و نيازمند انجام عمل جراحي فك است. در مجموع دانشجو بايد پس از دانشكده دندانپزشكي حدود ۴ تا ۶ هزار ساعت آموزش فشرده ببيند تا بتواند دكتر متخصص ارتودنسي يا ارتودنسي در كودكان بشود.


نكات مهم در انتخاب متخصص ارتودنسي

چگونه متوجه شويد كه دندانپزشك معالجتان متخصص ارتودنسي نيز هست؟

پاسخ بسيار ساده است، در كارت ويزيت اكثر پزشكان يا در مطبشان تخصص‌ها ذكر مي‌شود. به علاوه مي‌توانيد صحت اين موضوع را در وب سايت انجمن متخصصين ارتودنسي نيز بررسي كنيد. البته به سادگي مي‌توانيد با صراحت از منشي يا دستيار پزشك سوال كنيد كه آيا دكتر ارتودنسي در اين زمينه تخصص دارد يا خير.


آيا متخصص ارتودنسي انتخابي مشاور شما در زمينه ارتودنسي پيشگيري تجربه دارد؟

انجمن متخصصين ارتودنسي توصيه مي‌كند تمام كودكان پيش از سن ۷ سالگي به متخصص ارتودنسي دندان كودكان مراجعه كنند تا وضعيت دندان‌هايشان مورد ارزيابي قرار بگيرد. اگر دندانپزشك يا حتي متخصص اطفال پيشنهاد كرده است كه كودك خردسالتان را نزد دكتر متخصص ارتودنسي كودكان ببريد، پيش از هر اقدامي اطمينان حاصل كنيد كه متخصص انتخابي شما در زمينه درمان ارتودنسي كودكان نيز تجربه دارد و تمام بيماران وي بزرگسال و داراي دندان دائمي نيستند.

حدود ۵۰ درصد از متخصصين ارتودنسي درمان را تا زمان رويش دندان‌هاي دائمي شروع نمي‌كنند. اگر دندان‌هاي كودك به هم فشرده باشد، فك بالايي باريك باشد، كودك از راه دهان تنفس كند، عادت به مكيدن انگشت داشته باشد، مشكل آندر بايت يا اور بايت وجود داشته باشد، تمام اين مشكل‌ها را مي‌توان و بايد با ارتودنسي زود هنگام و در زمان رشد كودك حل كرد. بطور كلي از درمان ارتودنسي كودكان معمولاً با اصطلاح ارتودنسي پيشگيري ياد مي‌شود پس باز هم يادآور مي‌شويم كه حتماً مطمئن شويد كه متخصص ارتودنسي در زمينه ارتودنسي پيشگيري تجربه داشته باشد.انجام ارتودنسي دندان كودكان مي‌تواند باعث بهبود سبك زندگي و سلامتي بيشتر يك كودك شود.


آيا مطب متخصص ارتودنسي به پيشرفته‌ترين فن‌آوري مجهز است؟

مطب پيشرفته‌تر و به روزتر بيانگر صرف هزينه ارتودنسي دندان و زمان بيشتر براي به روز نگه داشتن مطب و آگاه‌تر بودن پزشك ارتودنسي با دانش نوين است. بنابراين سعي كنيد متخصصي آگاه از علم روز را انتخاب كنيد، چون هنگام تقبل هزينه ارتودنسي با جديدترين بريس‌ها و سيم‌ها روند درمان كوتاه‌تر مي‌شود و بيمار متحمل ناراحتي كمتري مي‌گردد. به لطف بريس‌هاي فلزي كوچك‌تر و بريس‌ هاي ارتودنسي سراميكي شفاف روزهاي دندان‌هاي به هم فشرده و غيرطبيعي سپري شده است. بريس هاي شفاف ارتودنسي نتايج بهتري را با صرف زمان كمتر در مطب دكتر متخصص ارتودنسي به دست مي‌دهند. اگر انجام درمان ارتودنسي و تقبل هزينه ارتودنسي را در نظر گرفته باشيد، ممكن است تمام انواع روش‌هاي ارتودنسي را بررسي كرده و در نهايت تصميم به درمان گرفته‌ايد. زماني كه يك بيمار تصميم به انجام اين روش مي‌گيرد، مي‌تواند روش قديمي (بريس‌هاي فلزي) يا پلاك ارتودنسي متحرك و يا بريس‌هاي شفاف سراميكي را براي دندان‌هاي خود انتخاب كند. تقبل هزينه ارتودنسي سراميكي يا شفاف (كه همرنگ دندان يا بي‌رنگ هستند) بهترين گزينه‌ي درمان براي زماني هستند كه اولويت بيمار زيبايي است. هنگامي كه بيمار بخواهد با تقبل هزينه صاف كردن دندان ، دندان‌هاي خود را مرتب كند و در عين حال نمي‌خواهد كه ظاهر لبخند وي مخدوش شود، مي‌تواند بريس هاي شفاف ارتودنسي را انتخاب كند. رنگ بريس‌ها به خوبي پنهان هستند بطوري كه بيماران در طول دوره‌ي درمان نيازي به تحمل فلز در دهان خود ندارند. ممكن است برخي معايب وجود داشته باشد اما براي آنهايي كه اولويتشان زيبايي است، چشم‌پوشي كردن از اين معايب آسان نيست.


چگونه متوجه شويد متخصص ارتودنسي از تجربه كافي در زمينه بهره‌گيري از ارتودنسي نامرئي برخوردار است؟

اكثر متخصصين ارتودنسي نامرئي را در فهرست تخصص‌هاي خود قرار مي‌دهند، اما در حقيقت تعداد انگشت شماري از آنان مي‌توانند در عمل اين درمان را ارائه دهند. اكثر متخصصين استفاده از بريس و سيم كشي دندان را آموزش ديده‌اند و دوره تكميلي اختصاص يافته به ارتودنسي نامرئي را سپري نكرده‌اند.

در ارتودنسي نامرئي از پلاك‌هاي ارتودنسي متحرك شفافي استفاده مي‌شود كه بايد ۲۲ ساعت در روز در دهان باشد. هر ۲ هفته يك بار پلاك عوض مي‌شود و به تدريج دندان‌ها حركت مي‌كند تا در نهايت در موقعيت مطلوب قرار بگيرد. در مقايسه با ارتودنسي متحرك، درمان با ارتودنسي ثابت راحت‌تر بوده و به اين ترتيب ديگر نيازي به تغيير در شرايط درمان و كنترل مدت زمان قرار گرفتن بريس در دهان نيست. موفقيت ارتودنسي نامرئي كودكان و بزرگسالان به پايبندي بيمار در استفاده ۲۲ ساعته روزانه از پلاك و طي مدت زمان درمان ارتودنسي  و همچنين صرف زمان كافي از سوي دكتر متخصص ارتودنسي براي ارزيابي وضعيت دندان‌ها با اتكا به دانش خود و بهره گيري از نرم‌افزارهاي اختصاصي بستگي دارد. بريس‌هاي ثابت در اكثر موارد درمان‌هاي ارتودنسي براي افراد استفاده مي‌شوند، اما امروزه مي‌توان براي اين درمان از بريس متحرك دندان نيز استفاده كرد. اين بريس‌ها داراي انواع مختلف شامل ابزارهاي متحرك فانكشنال تا بريس‌هاي ارتودنسي نامرئي بوده و بسياري ويژگي‌هاي مشترك و مشابه با يكديگر دارند. از بريس متحرك دندان براي درمان مشكلات جزئي همچون جلوگيري از مكيدن شست يا اصلاح انحراف كم دندان‌ها استفاده مي‌شود. هنگام استفاده از اين روش مي‌توان لوازم ارتودنسي را براي تميز كردن پس از غذا خوردن يا براي كشيدن نخ دندان ارتودنسي  از دهان خارج كرد. در مواردي، ممكن است دندانپزشك به بيمار توصيه كند در هنگام انجام فعاليت‌هاي مانند نواختن يك ساز بادي يا دوچرخه سواري ارتودنسي متحرك را از دهان خود خارج كند.
اكثر اشخاص بر اين باوراند كه تنها با استفاده از پلاك‌هاي ارتودنسي نامرئي و يا ارتودنسي لينگوال موجود مي‌توانند به لبخند رويايي خود دست يابند، اما حقيقت اين است كه تصويربرداري با استفاده از نرم افزار و توليد تجهيزات ضروري تنها بخشي از فرايند درمان ارتودنسي لينگوال است و نقش حياتي را در اين ميان دكتر متخصص ارتودنسي مجرب و دانش آموخته‌ ايفا مي‌كند. براي اطلاع دقيق از قيمت سيم كشي دندان و هزينه ارتودنسي نامرئي نيز بايد با پزشك خود مشورت كنيد. در هر صورت نگران قيمت سيم كشي دندان نباشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.