مراقبت هاي حين و بعد از ارتودنسي

ارتودنسي از پشت دندان

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

مراقبت هاي حين و بعد از ارتودنسي

۷ بازديد

درمان ارتودنسي در صاف و مرتب كردن دندان‌ها و زيبايي لبخند تاثير بسيار زيادي دارد ولي در حين و بعد از درمان نياز به اقداماتي جهت حفظ بهداشت و تغذيه لازم است تا اين درمان با موفقيت طي شود و نتايج آن بيشتر قابل مشاهده باشد. 

روز اول

  • جايگذاري خود بريس اصلاً دردناك نيست.
  • عادت كردن به بريس قدري زمان مي‌برد و ممكن است غذا خوردن چند روز اول قدري سخت باشد.
  • حساسيت دندان در بعضي موارد تشديد مي‌شود.

سه روز نخست

  • چون دندان‌ها به فشار سيم‌كشي عادت ندارند، در دندان‌ها و اطراف لب‌ها و گونه‌ها درد يا ناراحتي مختصري را حس مي‌كنيد كه نشان دهنده شروع فرايند منظم شدن دندان‌ها است.
  • متخصص براي تسكين درد و ناراحتي وكس يا موم و سيليكون در اختيار بيمار قرار مي‌دهد تا بر روي بريس استعمال كند.
  • بيمار مي‌تواند مسكن را بدون نسخه از داروخانه تهيه كند.
  • شستشو با آب نمك گرم التهاب و ناراحتي را تسكين مي‌دهد.

هفته اول

  • ناراحتي اوليه روزهاي نخست تا اين زمان برطرف شده است.
  • از آنجايي كه دندان‌ها به بريس عادت كرده‌اند، غذا خوردن نيز آسان‌تر شده است.

 

مراقبت از بريس‌هاي مختلف

ارتودنسي متحرك

پلاك ارتودنسي متحرك را مي‌توان هنگام مسواك زدن و نخ كشيدن از دهان خارج كرد تا هم تميز كردن دندان‌ها و هم تميز كردن پلاك راحت‌تر شود. پلاك متحرك را بايد با مسواك معمولي و خميردندان و يا ريتينر برايت تميز كرد.

ارتودنسي ثابت

ارتودنسي ثابت به جلو يا در صورت انتخاب بريس لينگوال به پشت دندان‌ها متصل مي‌شود. اين نوع سيم كشي احتمال گير كردن ذرات غذا در براكت‌ها را افزايش مي‌دهد، بنابراين تميز كردن آنها اهميت مضاعفي مي‌يابد.

 

 

موارد اورژانسي درمان ارتودنسي

شكستن سيم

شكستن سيم مشكل شايعي است. سعي نكنيد سيم را خودتان خم كنيد يا ببريد، چون ممكن است وضعيت را فقط بدتر كنيد. اگر سيم در لثه يا گونه فرو مي‌رود، سر سيم را با وكس (موم) ارتودنسي يا پنبه مرطوب بپوشانيد و به سرعت با متخصص ارتودنسي تماس بگيريد. سيم شكسته پيشرفت وضعيت را به تاخير مي‌اندازد و زمان درمان را طولاني‌تر مي‌كند.

 

شل شدن بند يا براكت

بريس شل يا شكسته بايد فقط و فقط توسط متخصص ارتودنسي ترميم شود، اما تكان خوردن جزئي براكت را مي‌توانيد با استفاده از مقداري موم برطرف كنيد. براي اين كار بند شل شده را با احتياط برداريد، دقت داشته باشيد كه باند لق محل مناسبي را براي جمع شدن بزاق و باكتري‌ها ايجاد مي‌كند. اگر سيم در گونه‌ها فرومي‌رود، از متخصص ارتودنسي بخواهيد مشكل را برطرف كند و تا زمان مراجعه به كلينيك تكه‌اي از موم را روي نوك سيم قرار دهيد تا اذيتتان نكند.

 

 

روش صحيح مسواك زدن حين ارتودنسي

دندان‌ها را بايد پس از هر وعده غذايي يا حداقل دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقيقه مسواك زد. روش صحيح مسواك زدن حين ارتودنسي به شرح زير است:

  • مسواك را موازي با زمين روي كنار دندان بگيريد. سر مسواك برقي را از يك دندان به دندان ديگر مطابق قوس طبيعي دندان‌ها و لثه‌ها حركت دهيد.
  • مسواك را چند ثانيه روي هر دندان نگه داريد. اگر از مسواك برقي استفاده مي‌كنيد، نيازي نيست آن را محكم فشار دهيد يا بساييد، فقط بگذاريد مسواك روي دندان باقي بماند.
  • مسواك زدن سطح داخلي دندان، بالاي دندان و همچنين دندان‌هاي عقب دهان يعني آسيا‌ها را فراموش نكنيد.
  • براي تميز كردن براكت‌ها مسواك را به صورت زاويه‌دار روي آنها بگيريد، تميز كردن زير سيم‌ها را فراموش نكنيد.

به خاطر داشته باشيد كه بايد مسواك يا خميردندان را هر سه ماه يكبار عوض كنيد تا همچنان اثرگذار باشند.



دهانشويه

از هر نوع وسيله ارتودنسي كه استفاده مي‌كنيد، بايد دهان را دو بار در روز با دهانشويه فلورايد شستشو دهيد و از مصرف نوشيدني‌هاي قندي و گازدار خودداري كنيد تا فضاهاي كوچك سيم كشي تميز شود و ذرات باقيمانده نيز خارج شود.


غذاهايي كه بعد از ارتودنسي بايد از آنها اجتناب كرد

خوردن خوراكي‌هاي چسبناك و سفت در دوران ارتودنسي ممنوع است. از آنجايي كه گوشت خشك يا سفت، پاستيل، يا ذرت بوداده نيز ممكن است بريس را بشكند و همچنين پاك كردن ذرات آنها دشوارتر است و در نهايت باعث پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود، خوردن آنها نيز توصيه نمي‌شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.